FANDOM

Posrasz się w majty, gdy zobaczysz, co zrobiłem!
—Pan Zgrzyt

Pan Zgrzyt, Herold Ciemności – seryjny morderca i złowrogie alter ego Alana Wake'a. Pierwszy raz pojawia się w szóstym odcinku, kiedy to przywołuje go Thomas Zane. Jednak po tamtejszych wydarzeniach Alan znika, a Pan Zgrzyt chce przejąć jego dotychczasowe życie.

Alan Wake Edytuj

Odcinek 6: Odjazd Edytuj

Po raz pierwszy pojawia się, kiedy to Alan w szóstym epizodzie pokonuje tornado. Wake spotyka go nad jeziorem Cauldron Lake, gdy Zane wyjaśnia mu co musi zrobić, aby przezwyciężyć Mrok. Thomas tłumaczy pisarzowi, że jego znajomi i rodzina spotkają z Panem Zgrzytem, kiedy to on będzie nieobecny.

Odcinek Specjalny 1: Pisarz Edytuj

Zane stara się wyjaśnić autorowi bestsellerów, co dzieje się w Leżu Mroku. Wake pyta go, czy istnieje w dwóch osobach – Thomas Zane odpowiada twierdząco. Następnie pyta, czy tym drugim jest Pan Zgrzyt, a Zane ponuro i dosadnie odpowiada przecząco.

The Alan Wake Files Edytuj

W książce Clay Steward zauważa człowieka łudząco podobnego do Alana Wake'a. Podąża za tym mężczyzną, a ten patrzy na niego i uśmiecha się w jego stronę. W następnym czasie tajemniczy mężczyzna znika za rogiem budynku – wysoce prawdopodobne, że był to właśnie Pan Zgrzyt.

Alan Wake's American Nightmare Edytuj

Pan Zgrzyt.jpg

Pan Zgrzyt w Alan Wake's American Nightmare

Teraz Pan Zgrzyt jest głównym wrogiem Alana. Narrator nazywa go heroldem ciemności. Dręczy Wake'a przez całą jego przygodę, od czasu do czasu pojawiając się na świecie osobiście, kiedy to wyśmiewa Alana, demotywuje go i przywołuje kolejne hordy Opętanych. Poza tym pojawia się na ekranach telewizorów, gdzie nadaje krótkie filmiki z motelowego pokoju, w którym torturuje i morduje ludzi oraz prowokuje Alana, mówiąc o tym, jak będzie spędzał czas z Alice, gdy już zabije Wake'a.

Geneza jego stworzenia znajduje się w maszynopisie Return, gdzie jest zapisane, że Cauldron Lake stworzył go na podstawie wszystkich plotek na temat Alana, które przerodziły się w prawdę pod postacią Pana Zgrzyta.

Niszczony Pan Zgrzyt.jpg

Pan Zgrzyt w trakcie niszczenia przez światło

Ostatecznie Wake niszczy Pana Zgrzyta w kinie samochodowym, kiedy to wykonuje wszystkie czynności zapisane na kartce maszynopisu, a na końcu w projektorze odtwarza film Alice, Sunrise. Zawartość filmu oraz światło, które biło z wielkiego ekranu, wystarczyły, aby ponownie pokonać siły mroku. Po jego zniknięciu, wygląd bohatera filmu zmienia się. Uprzednio był to ubrany w garnitur Pan Zgrzyt – teraz w filmie przedstawiony jest prawdziwy Alan Wake, który w następnych scenach przytula i całuje swoją żonę.

Ciekawostki Edytuj

  • Pan Zgrzyt odgrywa podobną rolę do postaci Boba z serialu telewizyjnego Miasteczko Twin Peaks.
  • W przeszłości na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Pan Zgrzyt był innym określeniem na diabła. Sformułowania tego najczęściej używano w czasach amerykańskiej wojny secesyjnej.

Galeria Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki